911: Fire & Rescue , 911: Paramedic , Emergency : Firefighter 259 , Emergency Rescue: Firefighters , Emergency Room 3 , Emergency Services Sim , Emergency: Fighters for Life , Emergency 2: The Ultimate Fight for the Life , Emergency 3 , Fire Department , Fire Department 2 , Grand Theft Auto 3 , Matchbox Emergency Patrol , Search and Rescue 3 , Wildfire

Gry komputerowe


911: Fire & Rescue

Tytuł : 911: Fire & Rescue
Kategoria : strategiczna, taktyczna
Producent : WizardWorks
Wydawca : Infrogrames
Data wydania : 13-06-2001
Wymagania : Pentium 300MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D
Zmagania straży pożarnej wyposażonej w nowoczesny sprzęt gaśniczy i ratunkowy z nieprzewidywalnym żywiołem, jakim jest ogień trawiący łąki, lasy i domy.

911: Fire & Rescue to kolejna gra (po Emergency Rescue: Firefighters) opowiadająca o dzielnych strażakach, walczących z żywiołem o ludzkie życie. Jest to interaktywna gra rozgrywająca się w trójwymiarowym wirtualnym świecie, w którym ogień to prawie żywa bestia, nieprzewidywalna i pochłaniająca wszystko na swojej drodze. Całość zmagań podziwiamy z perspektywy trzeciej osoby.
Do rozegrania mamy piętnaście misji gaśniczych, w których przyjdzie nam zmierzyć się z różnymi rodzajami pożarów - od płonącej łąki do pożarów pojazdów i domów. Naszym zadaniem jest: niedopuszczenie do strat wśród ludzi, zapobiegnięcie rozprzestrzenianiu się ognia, opanowanie sytuacji i ugaszenie pożaru. Grę rozpoczynamy misją treningową, w której zdobywamy konieczne umiejętności do walki z ogniem oraz ratowania zagrożonych cywili. Do dyspozycji mamy nowoczesne, obecnie wykorzystywane wyposażenie ratunkowe.

"Encyklopedia Gier 2003"

911: Paramedic

Tytuł : 911: Paramedic
Kategoria : strategiczna, logiczna
Producent : Legacy Interactive
Wydawca : Sierra Inc.
Data wydania : 22-01-2002
Wymagania : Pentium II 300MHz, 64MB RAM
911: Paramedic łączy aspekty medyczne znane z serii Emergency Room z dramatycznymi decyzjami jakie musi podejmować sanitariusz pogotowia ratunkowego wzywany do nagłych przypadków.

Kolejna interaktywna gra zespołu Legacy Interactive, znanej ze stworzenia medycznej serii Emergency Room. 911: Paramedic łączy aspekty medyczne z dramatycznymi decyzjami jakie musi podejmować sanitariusz pogotowia ratunkowego. Gracz wciela się w rolę niedoświadczonego sanitariusza, który razem z partnerem musi ratować ludzkie życie do czasu przybycia karetki.
Akcja toczy się w dużym mieście, gdzie zostajemy wzywani do wielu różnorodnych przypadków zagrożenia życia. Korzystając z podręcznego zestawu ratunkowego musimy szybko podjąć akcję ratunkową dotyczącą krytycznych przypadków. Pomocą służy podręczny komputer, zawierający ważne informacje o dostępnym wyposażeniu, sposobach zakładania opatrunków i postępowania w konkretnych sytuacjach oraz różne rady i podpowiedzi. Natkniemy się na 35 przeróżnych przypadków, wśród których rany szarpane przy pogryzieniu przez psa czy rany zadane nożem podczas małżeńskiej kłótni to najprostsze sytuacje.
  • Czterdzieści medycznych narzędzi dokładnie wzorowanych na prawdziwym wyposażeniu służb ratowniczych.
  • Nieuchronny upływ czasu wymusza szybkie podejmowanie istotnych decyzji. Trzy stopnie trudności: Easy, Normal i Expert, w zależności od doświadczenia gracza w kwestiach medycznych.
  • Wywiad z pacjentem i rodziną pozwala na postawienie prawidłowej diagnozy i zapobiegnięcie niebezpieczeństwu zgonu.
"Encyklopedia Gier 2003"

Emergency : Firefighter 259

Tytuł : Emergency : Firefighter 259
Kategoria : zręcznościowe, przygodowe
Producent : InterActive Vision
Wydawca : Global Star Software
Data wydania : 16-12-2003
Wymagania : Pentium II 400MHz, 128MB RAM, 64MB akcelerator 3D (DirectX 8.1).
Emergency: Firefighter to gra zręcznościowa z silniem zaznaczonym wątkiem przygodowym, w której wcielisz się w rolę nieustraszonego strażaka i podejmiesz wyzwanie związane z gaszeniem gigantycznych pożarów.

Firefighter wykorzystuje mało popularny wśród twórców komputerowej rozrywki temat odwiecznej walki strażaków z ogniem. W grze wcielamy się w postać jednego z tych na co dzień ryzykujących życie twardzieli i w trakcie dziesięciu niezbyt długich misji możemy dowieść naszego niemałego bohaterstwa i umiejętności w obronie ludzi i ich płonących majątków. Głównego bohatera obserwujemy zza jego pleców (perspektywa trzeciej osoby), przy czym muszę dodać, że kamera nie zawsze zachowuje się tak jak powinna, gdyż zdarza się jej czasami wyskoczyć gdzieś poza ścianę albo wejść (dosłownie) w plecy strażaka, co całkowicie dezorientuje gracza i w znaczącym stopniu utrudnia kontrolę - która sama w sobie nie należy do szczególnie przyjemnych - nad postacią,. Nasz bohater porusza się strasznie kanciasto, a na dodatek łatwo zahacza o różne znajdujące się na jego drodze przedmioty. Pod tym względem za wzór Fire Fighterowi mogą służyć nawet najstarsze Tomb Raidery, które przecież nie dosyć, że mają już swoje lata, to za ideał w tej dziedzinie nigdy nie uchodziły! Ale to i tak jeszcze nic! Prawdziwy koszmar zaczyna się, kiedy chcemy zrobić coś więcej niż tylko biegać po lokacjach. Gaszenie ognia za pomocą podręcznej gaśnicy czy używanie naszego strażackiego toporka - to prawdziwe testy wytrzymałości dla najtwardszych graczy. Tutaj nic nie jest proste i przyjemne, przez co w każdej chwili możemy się spodziewać niepowodzenia w misji spowodowanego zbyt topornym prowadzeniem postaci.
Misje, jakie mamy do wykonania, są niezbyt ciekawe i mało pomysłowe, ot, zwykła strażacka robota: wyłącz gaz, uwolnij kogoś, dostań się gdzieś itp. Lecz w ich trakcie odkrywamy jedną z naprawdę nielicznych zalet tej produkcji, a mianowicie zadania poboczne, które nie są wymagane do przejścia danego poziomu, a stanowią jedynie dodatkową atrakcję, zwiększającą prestiż gracza (czyli dające nam dodatkowe punkty w statystykach pojawiających się po zakończeniu misji). Ale zostawmy już rozgrywkę, która z niewielkimi i mało znaczącymi wyjątkami jest słaba i niezbyt wciągająca, a zajmijmy się stroną techniczną Firefightera.
Wszyscy ci, którzy spodziewają się, że chociaż pod tym względem tytuł ten prezentuje światowy poziom, także teraz srogo się zawiodą. Grafika jest w najlepszym przypadku średnia (popatrzcie na screeny), a przy tym strasznie sprzętożerna (potrzebuje karty graficznej z 64 MB pamięci). Oj, kolejny wielki minus dla twórców: panowie, tak źle zoptymalizowanego kodu gry to ja już dawno nie widziałem! Co tu jest takiego pięknego, że gra potrafi tak strasznie skakać na moim Athlonie 2000XP+ !?
Muzyka i efekty dźwiękowe, w jakie wyposażono tę produkcję, również nie prezentują się zbyt interesująco i, podobnie jak cała gra, są słabiuteńkie, co przekłada się mniej więcej na to, że nie mamy za bardzo ochoty słuchać tego, co wydobywa się z komputerowych głośników.


"gry.o2.pl"

Emergency Rescue: Firefighters

Tytuł : Emergency Rescue: Firefighters
Kategoria : strategiczna, RTS
Wydawca : WizardWorks Group
Data wydania : 26-04-2000
Wymagania : Pentium II 233 Mhz, 32 MB RAM
Strategia w której dowodzi się grupą strażaków ratujących ludzkie życie zagrożone w pożarach, wypadkach drogowych i katastrofach.

Jest to gra strategiczna w której tym razem zamiast zabijać możemy ratować ludzkie życie. Mamy okazję zobaczyć od środka działania grupy strażaków walczących z najgroźniejszym żywiołem jakim jest ogień. Gracz ustala strategię wszystkich jednostek i wysyła je do gaszenia pożarów i ratowania ludzi. Ilość jednostek jest ograniczona, więc należy postępować z nimi ostrożnie i nie ryzykować strat w ludziach. Do wykonania są 23 unikalne misje wraz z trzema treningowymi. Jest to wyścig z czasem i ciężka walka o życie.
  • walka z ogniem we wnętrzach domów i wieżowców, ratownictwo drogowe i inne.
  • natychmiastowe wkroczenie do akcji i ustalanie taktyki na bieżąco w miejscu zagrożenia.
  • najbardziej oczywiste posunięcie wcale nie musi być właściwym więc należy dokładnie analizować sytuację.
  • programy telewizyjne podają aktualne dane o zakończonych misjach ratunkowych.
  • listy i e-maile z podziękowaniami od uratowanych mieszkańców i ich rodzin.
 

"Encyklopedia Gier 2003"

Emergency Room 3

Tytuł : Emergency Room 3
Kategoria : strategiczna, logiczna
Producent : Legacy Interactive
Wydawca : Activision
Data wydania : 28-06-2001
Wymagania : Pentium II 233MHz, 64MB RAM
Interaktywna symulacja pracy lekarzy w szpitalu na ostrym dyżurze, gdzie ratujemy ludzkie życie w różnych krytycznych przypadkach.

Emergency Room 3 to najnowsza część bardzo popularnej serii gier interaktywnych symulujących pracę lekarzy. Inspiracją do jej powstania był telewizyjny serial "Ostry dyżur", co zaowocowało umiejętnym połączeniem telewizyjnej dramaturgii z wciągającą symulacją.
Kierujemy tu grupą lekarzy przyjmujących pacjentów z wypadków drogowych, ofiary postrzałów oraz inne nagłe przypadki. Przy każdym z nich, na podstawie różnorodnych badań i medycznych analiz, musimy szybko zadecydować jak ratować zagrożone życie. Zawsze możemy wykorzystać szereg specjalistycznych narzędzi używanych w krytycznych sytuacjach, jak np.: defibrylator.
W ER 3 możemy uratować życie 50. pacjentom, którzy trafiają na oddział z różnych powodów: kontuzje sportowe, komplikacje ciąży, zawały serca itd.. Po badaniu i postawieniu prawidłowej diagnozy musimy podjąć leczenie, które mimo naszych wysiłków nie zawsze przyniesie pożądany skutek. Realizm potęguje dodatkowo możliwość jednoczesnego zaistnienia kilku nagłych przypadków.
  • Godzina wstawek filmowych oraz ponad tysiąc kwestii dialogowych.
  • Trzy tryby trudności gry: ekspert, normalny i nowicjusz.
"Encyklopedia Gier 2003"

Emergency Services Sim

Tytuł : Emergency Services Sim (Emergency Services Manager)
Kategoria : strategiczna
Producent : InterActive Vision
Wydawca : Global Star Software
Data wydania : 05-01-2004
Wymagania : ?
Strategia czasu rzeczywistego, w której zadaniem gracza jest objęcie posady burmistrza jednego z wielkich miast i pokierowanie oddziałami policji, straży pożarnej oraz pogotowia ratunkowego.



Emergency: Fighters for Life

Tytuł : Emergency: Fighters for Life
Kategoria : strategiczna
Producent : New Media Consulting
Wydawca : TopWare Interactive
Data wydania : 21-08-1998
Wymagania : Pentium 120MHz, 16MB RAM
Gra strategiczno-symulacyjna w której możecie spróbować swych sił jako koordynator działań trzech niesłychanie istotnych dla działania aglomeracji miejskich służb, czyli policji, straży pożarnej oraz pogotowia ratunkowego.

Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się co tak naprawdę dzierżą na swych barkach pracownicy policji, straży pożarnej, czy pogotowia ratunkowego to w Emergency: Fighters for Life znajdziecie odpowiedź na nurtujące was pytanie. W tej grze będziecie mogli na bieżąco koordynować działania tych trzech niesłychanie istotnych dla funkcjonowania aglomeracji miejskich służb i zbierać laury za ich sprawne działanie bądź też odpowiadać za wpadki.
Szczególnie, że roboty na pewno nie zabraknie, ponieważ praktycznie cały czas coś się dzieje, jak na przykład niespodziewane wypadki samochodowe, a niekiedy nawet lotnicze. Musimy zażegnać skutki wszystkich zagrożeń, przez odpowiednie zabezpieczenie miejsca katastrofy, ugaszenia pożaru oraz przede wszystkim uratowania zagrożonych ludzi.
  • Szczegółowa grafika 3D w rozdzielczości 800x600 z izometrycznym widokiem akcji.
  • 30 misji podzielonych na trzy fazy gry.
  • Realistyczne sceny akcji ratowniczych, 30 sugestywnych i realistycznych scen zagrożenia życia, między innymi: wypadki samochodowe, katastrofa samolotu, wypadek nuklearny, itp.
  • Ponad 20 różnych pojazdów i służb wspierających akcje ratownicze, możliwość pełnej kontroli nad pojazdami i służbami pomocniczymi.
  • Intuicyjny interfejs, proste sterowanie.
  • Renderowane przerywniki filmowe.
  • Możliwość samodzielnego kierowania akcją, koordynacja działań służb pomocniczych.
 

"Encyklopedia Gier 2003"

Emergency 2: The Ultimate Fight for the Life

Tytuł : Emergency 2: The Ultimate Fight For Life
Kategoria : strategiczna
Producent : Sixteen Tons Entertainment
Wydawca : Take 2 Interactive
Data wydania : 21-10-2002
Wymagania : Pentium III 600MHz, 128MB RAM, 16MB akcelerator 3D, 300 MB HDD.
Druga część strategicznej serii, która ma za zadanie ukazać młodym graczom jak ciężka jest praca służb, których zadaniem jest zapobieganie skutkom katastrof.

E2 - The Ultimate Fight for Life jest sequelem dość ciekawej i oryginalnej produkcji Emergency, wydanej kilka lat temu (dokładnie - w 1998 roku). Pozwalała ona wcielić się w szefa centrum kryzysowego, który za pomocą połączonych sił policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego ma zaradzić całej masie mniejszych lub większych wypadków i kataklizmów. A właściwie ma zminimalizować ich bezpośrednie skutki, bo samym wydarzeniom przeciwdziałać się już raczej nie dało. Pod względem pomysłu w "dwójce" nie znajdziemy niczego nowego. Jej 25 misji (plus jedna treningowa) to ciąg nie powiązanych ze sobą dramatycznych zajść. Skala jest różna - od małego wypadku na torach kolejowych i zdesperowanego żołnierza sił specjalnych grożącego swojej córce granatem, przez napady na banki, kraksy na autostradzie i pożary lasu, aż do katastrof lotniczych, wybuchów wulkanów, upadków meteorytów i lądowania obcych (podobno, nie dotarłem do ostatniej misji). Te 25 zadań jest najmocniejszym punktem gry. Świetnie pomyślane, błyskotliwe, zaskakujące. Prawie każdy etap okraszono jakimś niespodziewanym zwrotem akcji, nieprzewidzianym wydarzeniem. Niestety, zaskakuje nas to tylko za pierwszym razem, ponieważ scenariusze są aż do bólu liniowe. Nie ma miejsca na indywidualne podejście do problemu, jakieś alternatywne rozwiązania, bowiem sposoby na przejście konkretnej misji są tylko dwa - ten ustalony przez twórców, albo żaden. To trochę męczące, zwłaszcza że czasem wydaje się, iż umysły projektantów działały w dziwnie odmienny sposób - zacinamy się w pewnym momencie gry gorzej, niż w jakiejś przygodówce i absolutnie nie mamy pojęcia co dalej. Z opresji z reguły wyratują nas podpowiedzi programu, ale czasem są one całkiem nieprzydatne i tylko sieją jeszcze więcej zamętu. Trzeba naprawdę lubić główkowanie i mieć anielską cierpliwość, by samodzielnie przejść choćby połowę gry. Ta cierpliwość przyda się też przy znoszeniu ewidentnych braków produkcji. Największym jest niewątpliwie nieobecność, tak zwanej Sztucznej Inteligencji. Emergency 2 posiada co prawda szczątkową wersję czegoś takiego, używaną do wytyczania tras przejazdu naszych wozów ratunkowych, ale nawet ta nie poraża swą sprawnością. Szczególnie zaś odczuwalny jest brak inteligencji naszych podwładnych. To, że nie potrafią sami wysiąść z samochodu to jeszcze pikuś. Najgorsze chwile przeżyjemy, gdy zobaczymy, że nasz policjant stoi sobie spokojnie, gdy strzela do niego kilku terrorystów. Ba, gliny w Emergency to tacy twardziele, że nawet nie wyciągają broni bez rozkazu. Trochę to durne, że za każdym razem musimy wydać polecenie dobycia spluwy i oddania strzału. Patrząc na ten (powtarzający się zresztą) element gry ciężko jest uwierzyć, że mamy rok 2003. To spore potknięcie gra stara się nadrabiać szerokim wachlarzem sprzętu ratowniczego. Oprócz zwykłych radiowozów, karetek i strażackich wozów z sikawkami mamy całą masę innych zabawek. Śmigłowce, samoloty pożarnicze, wielozadaniowe transportery opancerzone, autobusy-szpitale i buldożery - w Emergency znajdziemy to wszystko. Każdy pojazd wzorowany jest na swoim odpowiedniku służącym w niemieckim ratownictwie. Oprócz maszyn są też i ludzie. Zwykłych krawężników, strażaków i pielęgniarzy mamy dostępnych od początku. Później dojdą do tego policyjni negocjatorzy (gra uparcie nazywa ich psychologami), opiekuni psów tropiących, chłopcy ze SWAT ewentualnie strażacy w kombinezonach z azbestu (tudzież przeciwchemicznych). Na braki w personelu i wyposażeniu raczej nie będziemy narzekać, choć mamy określony zasób kasy na każdą misję - jest jej na tyle dużo, że możemy sobie pozwolić na lekką rozrzutność, a i tak zwykle zostanie nam spora sumka na wyprawienie bibki dla bohaterskich ratowników (choć ten arcyciekawy motyw jakoś w grze pominięto). A jak Emergency 2 prezentuje się od strony technicznej? Średnio na jeża. „Pole bitwy” widzimy w izometrycznym rzucie i starodawnym 2D. Nie żebym miał coś przeciwko dwóm wymiarom! Oj, nie! Wolę je od trzech, tylko, że nie w takim wydaniu. Niby to ładne, ale jakieś takie mało świeże. Dwa lata temu może bym nie narzekał, ale teraz... Ludziki jakieś drętwe, autka takie sobie, specefektów brak, wybuchy nieprzyjemnie przesadzone. Zasadniczo w miarę mogą się podobać tylko filmiki przed każdą z misji. Oprawa dźwiękowa też raczej nie przyprawi nas o szybsze bicie serca. Odgłosy jako takie są nieliczne i trudno o nich coś powiedzieć (dobrego czy złego), a muzyka w tle byłaby nawet znośna gdyby nie to, że program czasem zapomina o jej odtwarzaniu... Podsumowując, zagrajcie w Emergency 2 - The Ultimate Fight for Life tylko jeżeli interesują Was te klimaty. Dużo dobrych pomysłów przyćmionych zostało raczej niestarannym wykonaniem. Całość mogłaby być nawet strawna, gdyby nie brakowało tego "czegoś", iskierki natchnienia może... Ani tej gry nie polecam, ani nie odradzam, powiem tylko, że gdybym wiedział jakie to będzie, to bym nie grał...

 

"gry.wp.pl"

Emergency 3

Tytuł : Emergency 3
Kategoria : strategiczna
Producent : Sixteen Tons Entertainment
Wydawca : Take 2 Interactive
Data wydania : 21-01-2005
Wymagania : Pentium III 1.3 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 32MB.
"Emergency 3" to kolejny już tytuł wchodzący w skład serii słynnych gier strategicznych. Podstawowym czynnikiem, który odróżnia te pozycje na tle konkurencyjnych produktów jest to, że gracz nie odbiera innym ludziom życia a je ratuje.

Pod względem koncepcyjnym Emergency 3 firmy Six Tons Entertainment nie różni się niczym od swych popularnych poprzedników. Gracz nadal dowodzi oddziałami ratowniczymi. Siedzi w centrum dowodzenia i stara się zaradzić kolejnym nieszczęściom - awarii w elektrowni atomowej, lawinie, która zeszła w górach, zamachowi bombowemu, trzęsieniu ziemi. Walczy też ze skutkami wycieku szkodliwych substancji oraz z wypadkiem spowodowanym przez miłośników nocnych wyścigów. Łącznie przygotowano 20 misji o rosnącym stopniu trudności, a także tryb swobodnej zabawy.
Niezmieniony pomysł nie oznacza, że fan poprzednich części nie znajdzie w Emergency 3 niczego ciekawego. Zmian jest dość dużo i niektóre z nich wydają się naprawdę istotne. Chociażby szata graficzna - wreszcie będzie trójwymiarowa. Autorzy serii zadbali, by otoczenie prezentowało się ładnie i było bogate w szczegóły, w tle pojawiały się drobne animacje, a wszystkie pojazdy wyglądały naturalnie. Spore wrażenie mają robić same wypadki, wybuchy i pożary. Oddzielny engine zadba o fizykę świata przedstawionego, wszelkie zgniecenia i naturalne rozwałki. Jego istotnym elementem będzie popularny rag-doll.
W programie pojawią się też nowe jednostki. Będą to m.in. oddziały specjalistyczne, rozmaite dźwigi, roboty i specjalne wozy pogotowia ratunkowego, wyposażone w sprzęt stosowny do sytuacji. Łącznie liczba dostępnych pojazdów bądź pracowników systemu ratownictwa (lekarzy, strażaków, sanitariuszy, gliniarzy, negocjatorów policyjnych itp) wzrośnie do 40 sztuk. Do każdej legalnej kopii Emergency 3 dołączony zostanie prosty edytor, który umożliwi graczom samodzielne stworzenie nowych misji i umieszczenie ich w Internecie.

 

"gry.wp.pl"

Fire Department (998: Pogromcy Ognia)

Tytuł : Fire Department
Kategoria : strategiczna
Producent : Monte Cristo
Wydawca : Monte Cristo
Data wydania : 04-02-2003
Wymagania : ?
Kompleksowy symulator pracy dowódcy remizy strażackiej. Gracz musi zająć się szkoleniem podległych mu drużyn strażackich, utrzymaniem wozów i sprzętu w należytym stanie technicznym oraz dowodzeniem w akcjach gaśniczych.

Fire Department to mówiąc dosłownie kompleksowy symulator pracy dowódcy remizy strażackiej. Gracz otrzymuje bardzo odpowiedzialną funkcję, musi zająć się szkoleniem podległych mu drużyn strażackich (m.in. uczeniem jak opanować stres oraz jak rozprzestrzenia się ogień i jak go można zatrzymać) oraz utrzymaniem wozów i sprzętu gaśniczego w należytym stanie technicznym. Do naszych obowiązków należy też uczestniczenie w akcjach pożarniczych i dowodzenie ich przebiegiem. Przed nami dziesięć spektakularnych misji, w których stawimy czoło zarówno pożarom zwykłych budynków mieszkalnych, jak i olbrzymim pożarom zakładów petrochemicznych naszpikowanych łatwopalnymi i wybuchowymi substancjami. Życie strażaków, jak i potencjalnych ofiar katastrof leży w naszych rękach. Podczas akcji musimy podejmować strategiczne decyzje, wskazywać, w którym miejscu przeciwstawić się ogniu, gdzie postawić zaporę wodną, jakich środków gaśniczych użyć, a w razie potrzeby wezwać jednostki specjalistyczne. Za ofiarną służbę zostaniemy nagrodzeni medalami i wyróżnieniami.
Pod naszą komendą znajdują się ludzie pełniący sześć funkcji, tj. zwykli strażacy (redukują rozmiar pożaru i pokonują przeszkody używając topora), sanitariusze (zajmują się ofiarami katastrof), strażacy z oddziałów specjalistycznych w specjalnych strojach ochronnych (stawiają czoło ogromnym pożarom, np. środków chemicznych), inżynierzy (m.in. odcinają dopływ gazu do budynków), komandosi (infiltrują najbardziej niedostępne miejsca pożaru) oraz jednostki wyposażone w sprzęt przeznaczony do usuwania przeszkód, typu zawalone części rusztowań czy budynków. Każdy strażak występujący w grze ma swoją indywidualną historię i doświadczenie zdobywane w kolejnych zadaniach. Fire Department wykorzystuje w pełni trójwymiarową, realistyczną grafikę. W grze szczegółowo przedstawiono wszystkie pojazdy biorące udział w akcjach gaśniczych, m.in. ambulanse, zwykłe i specjalistyczne wozy strażackie, pompy, cysterny z wodą, buldożery, itd.

   

"Encyklopedia Gier 2003"

Fire Department 2 (Ognisty Podmuch: Fire Captain)

Tytuł : Fire Department 2 (Fire Captain: Bay Area Inferno)
Kategoria : strategiczna
Producent : Monte Cristo
Wydawca : Monte Cristo
Data wydania : 25-11-2004
Wymagania : Pentium 4 1.7 GHz, 512 MB RAM, 64MB akcelerator 3D (DirectX 9), 1.2 GB na HDD.
Sequel całkiem udanej strategicznej produkcji studia Monte Cristo, której tematem przewodnim była praca straży pożarnej. Fire Department 2 rozwija wszytko to, co mogliśmy zobaczyć w poprzedniku

Fire Department 2 to interesująca propozycja gry strategicznej, w której gracz wciela się w dowódcę jednostki straży pożarnej. Przygotowany przez autorów scenariusz dla pojedynczego gracza składa się z dwunastu misji zainspirowanych rzeczywistymi wydarzeniami i zrealizowanych z pomocą profesjonalnych strażaków. Wraz z rozwojem akcji stają przed nami coraz cięższe zadania do wykonania (od małych pożarów domów, aż po wielkie katastrofy w zakładach chemicznych), dlatego też stopniowo możemy dowodzić coraz większymi i specjalistycznymi jednostkami. Mowa tu m.in. o samolotach gaśniczych, helikopterach ratunkowych, łodziach strażackich, itp. W akcjach biorą też udział strażacy wyspecjalizowani w wykonywaniu określonych zadań, począwszy od operatorów armatek wodnych, przez strażaków usuwających różne przeszkody (zawalone rusztowania, ściany budynków) i medyków, a kończąc na duetach pies-człowiek, które np. przeszukując budynki mogą szybko odszukać ofiary pożaru. W grze istnieje też możliwość wezwania posiłków. Warto dodać, iż w akcji pod dowództwem grającego może znaleźć się do 40 strażaków oraz 10 pojazdów równocześnie. W Fire Captain gracze znajdą dokładnie odwzorowane mapy, system wiernie symulujący rozprzestrzenianie się ognia i dymu, właściwe reakcje produktów niestałych i toksycznych, rozwiniętą sztuczną inteligencję jednostek pożarniczych. Wszystko to w atrakcyjnej oprawie audiowizualnej. Gra oferuje ciekawy systemu rozgrywki, a także o całkowitą nowość - tryb wieloosobowy.

 


Grand Theft Auto 3

Tytuł : Grand Theft Auto 3
Kategoria : gra akcji, zręcznościowa
Producent : DMA Design
Wydawca : Take 2 Interactive
Data wydania : 21-05-2002
Wymagania : Pentium II 400MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D
Wątek ratownictwa nie jest głównym tematem tej gry, lecz stoi całkiem na boku. Jednak mimo tego można naprawdę świetnie się zabawić w strażaków, ratowników medycznych lub policjantów. W każdej z tych grup możemy wykonać różne misje związane z ratownictwem lub pojeździć sobie alarmowo po mieście.

   


Matchbox Emergency Patrol

Tytuł : Matchbox Emergency Patrol
Kategoria : wyścigi
Wydawca : THQ Inc.
Data wydania : 01-09-2001
Wymagania : Pentium II 200MHz, 32MB RAM
Gra familijna dedykowana przede wszystkim miłośnikom małych samochodów firmy Matchbox.

Matchbox Emergency Patrol to gra familijna, dedykowana przede wszystkim miłośnikom małych samochodów firmy Matchbox. Jej akcja toczy się w fikcyjnym mieście Matchbox, a gracze mogą stać się w niej: policjantem walczącym z przestępczością, strażakiem stającym oko w oko z wielkimi pożarami lub też pracownikiem pogotowia ratującym życie poszkodowanym. Do wykonania czeka ponad 40 misji, w których musimy z ogromnymi prędkościami prowadzić radiowóz policyjny, wóz strażacki lub ambulans. Za swoje osiągnięcia w pracy możemy zostać awansowani nawet do stopnia szefa policji, straży pożarnej lub pogotowia.


"Encyklopedia Gier 2003"

Search and Rescue 3

Tytuł : Search and Rescue 3
Kategoria : symulacyjna
Producent : Interactive Entertainment
Wydawca : Global Star Software
Data wydania : 20-10-2001
Wymagania : Pentium III 500MHz, 128 MB RAM, 32Mb akcelerator 3D
Symulator lotu w którym zasiadamy za sterami śmigłowców ratunkowych Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej.

Trzecia już część serii Search and Rescue, symulatora śmigłowców ratunkowych należących do Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej. W kolejnej części "podniebnego pogotowia" poszerzona została liczba dostępnych maszyn. Obok występującego w poprzedniej części modelu HH-65A Dolphin, kontrolę będziemy mogli przejąć nad BK-117 C-1 i Sikorsky SH-3 Sea King. Za ich sterami weźmiemy udział w rozmaitych akcjach ratunkowych, od przewiezienia rannych w wypadku samochodowym po ewakuację personelu z płonącej platformy wiertniczej. Część z nich została opracowana w oparciu o autentyczne doświadczenia Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej. Autorzy tej serii po raz kolejny zaoferowali graczom duży realizm rozgrywki ze szczególnym naciskiem na wierne odwzorowanie zachowań helikopterów.
  • Trzy poziomy trudności: Easy, Arcade oraz Realistic.
  • Trójwymiarowa oprawa graficzna.
  • Realistyczne warunki atmosferyczne, loty w różnych warunkach pogodowych: deszcz, mgła, piękna pogoda, misje nocne.
  • Szczegółowo odtworzone odgłosy pracy śmigłowca.
  • Dziesięć nowych obszarów lotów w stosunku do części poprzedniej.
  • Ponad 100 misji, bazujących na autentycznych zadaniach Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej.
  • Możliwość gry w trybie kariery pilota.
  • Szczegółowo odtworzone śmigłowce, ich awionika, parametry i model lotu.

"Encyklopedia Gier 2003"

Wildfire

Tytuł : Wildfire
Kategoria : strategiczna, gry akcji
Producent : Vron Software
Wydawca : Global Star Software
Data wydania : 13-10-2004
Wymagania : Pentium III 800 MHz, 128 MB RAM, karta grafiki 32MB, 600 MB HDD.
Gra akcji w której wcielamy się w członka specjalnej ekipy strażackiej starającej się opanować olbrzymie pożary lasów w Stanach Zjednoczonych.

Wildfire to gra akcji, w której wcielamy się w członka specjalnej ekipy strażackiej starającej się opanować olbrzymie pożary lasów w Stanach Zjednoczonych. Przed nami ponad 50 różnorodnych misji, w których za pomocą dostępnego sprzętu i środków gaśniczych będziemy musieli zapanować nad jednym z najbardziej niszczycielskich żywiołów świata. Autorom gry udało się oddać unikalny klimat walki z ogniem podczas pożarów wielkich lasów Ameryki Północnej i Południowej.
Nasza walka z ogniem nagradzana jest gotówką, która posłuży nam do kupowania kolejnego, bardziej nowoczesnego wyposażenia gaśniczego. Dostępne opcje strategicznego planowania akcji umożliwiają dokładne ustalenie i określenie celów misji dla każdej jednostki gaśniczej. Każde zadanie zwiększa doświadczenie i umiejętności naszej drużyny oraz wpływa na prestiż i czyni ją bardziej znaną w świecie.
Zastosowane w grze algorytmy sztucznej inteligencji potrafią symulować nieprzewidywalność pożarów leśnych, kierunku rozprzestrzeniania się ognia, nierówności terenu, siły wiatru itp.

 

"Encyklopedia Gier 2003"